35. De 8 Meest Gemaakte Fouten van Beginnende Ondernemers

3 mrt 2021 | Business

De 8 Meest Gemaakte Fouten Door Beginnende Ondernemers

Deze week een aflevering speciaal voor de beginnende ondernemers. Ik noem de 8 meest gemaakte fouten. Dit zijn fouten die ik zie gebeuren bij ondernemers, mijn coachees, maar ook waar ik zelf tegenaan liep.

Ik spreek veel ondernemers. Op social media, Clubhouse, mijn coachees. Daar heb ik echt veel beginnende ondernemers gesproken en ik zie dezelfde dingen weer steeds terugkomen.

Ik noem hier 8 problemen, inclusief de oplossing. Ook zal ik een aantal voorbeelden noemen, uit eigen ervaring of van anonieme andere ondernemers.

1. Actief zijn op alle platforms

Dit zie ik echt bij veel beginnende ondernemers. Hier ben ik ook in het begin heel erg tegenaan gelopen. In het begin heb je het idee dat je zichtbaar moet zijn op alle platforms. Denk maar aan Facebook, Instagram, Twitter, Clubhouse, Pinterest. Je hebt gewoon teveel platforms om je op te richten.

Kijk naar welk platform dat voor jou werkt. Voor de een werkt video veel beter en voor de ander werkt juist tekst veel beter. Kijk daar echt naar.

Ik ben iemand doe het heel goed doet op audio. Voor mij is het dan ook logisch dat ik een podcast heb en dat ik actief ben op clubhouse. Instagram is ook helemaal mijn medium, omdat ik in de stories goed hoorbaar kan zijn. Video begint dan ook steeds meer mijn ding te zijn. Ik sluit dan ook niet uit dat ik op den duur ook naar Youtube zal gaan.

Facebook vind ik niet heel erg leuk, ik schiet meteen in de weerstand als ik denk aan Facebook. Om het privé te gebruiken vind ik het wel heel leuk, ik zit in een aantal leuke facebookgroepen. Maar zakelijk zie ik het niet zo zitten om Facebook te gebruiken. Het klopte dan ook totaal niet dat ik een strategie had waarbij ik Facebook advertenties zou maken. Als ik niet mijn Facebook pagina wil bijhouden, waarom dan wel advertenties doen? Het zou veel logischer zijn om het op Instagram te doen of Pinterest. Wat natuurlijk nog veel logischer is als Pinterest expert.

Kijk echt naar welke platforms er bij je passen. En geef jezelf de toestemming om niet overal actief te zijn.

In het begin had ik op elk platform voor Geld verdienen met Pinnen een account. Ik had een Instagram, Facebook pagina, Facebook groep, Twitter account, Pinterest profiel. Op alle profielen was ik maar een beetje actief, ik had echt moeite met alle balletjes omhoog houden.

Om me te kunnen focussen op de juiste platformen, heb ik een aantal profielen gewist. Mijn twitter account is weg, mijn facebook pagina is niet meer actief, de facebookgroep had ik verwijderd. Ik zeg had, want ik wil hem op een andere manier weer laten terug komen. Maar ik had echt het vrijbriefje nodig om het niet allemaal te hoeven doen. Nu klopt het allemaal weer en nu ga ik weer verder. Hierdoor kan ik nu weer verder gaan met mijn facebook groep.

Kijk echt naar wat bij je past en als het niet past, stop er dan mee.

Word expert op één platform en niet alle platforms.

2. Focussen op nieuwe klanten krijgen

Veel mensen focussen heel erg op het krijgen van nieuwe klanten, maar vergeten daarmee hun bestaande klanten. Terwijl je huidige klanten, willen ze graag nog een keer investeren in je. Kijk hoe jij je bestaande klanten nog een keer van dienst kan zijn.

Als coach kan je een nieuw aanbod doen, maar met producten kan je ook kijken met welke producten er nog meer in lijn liggen en zou kunnen verkopen.

Je zou een mail sequence kunnen starten om meer verkopen te krijgen, maar je kan ook een appje sturen om met oude klanten in te checken.

Je hoeft niet meteen een aanbod te doen, het kan ook gewoon even inchecken zijn. Misschien komt er later dan een gesprek waarin je kan aanhaken met een aanbod. Het kan ook zijn dat je door weer contact met oude klanten op te nemen weer even on top of mind bent en ze je daarna aanraden bij een ander.

3. Geen lange termijn doelen

Dit is echt een ding waar ik zelf ook nog wel eens tegenaan kan lopen. Het niet stellen van lange termijn doelen. Of vooral het niet stellen van nieuwe doelen wanneer je een doel behaalt hebt. Het is zo belangrijk om concrete doelen te stellen. Hier heb ik laatst ook nog een podcast over opgenomen en daarom is het een beetje belachelijk dat ik een paar weken geleden me een beetje doelloos voelde.

Hoe kan het dat ik opeens geen doel had? Het is echt als je net een lancering hebt gehad, dat je daarna even geen plan hebt, voel je je wat doellozer. Je moet daarna weer naar de tekentafel om een nieuwe route te gaan uitstippelen.

Dat is precies wat ik heb gedaan toen ik signaleerde dat ik zonder focus bezig was en toen ben ik weer een plan gaan maken. Toen heb ik een plan gemaakt over wat het volgende product is dat ik wil gaan maken en klopt alles opeens weer. Hierdoor zat ik weer vol in de energie.

Kijk dus echt hoe je je doelen kunt gebruiken om in de energie te blijven.

Het helpt mij ook enorm om elke week hier mee bezig te zijn en elke week naar je planning te kijken. Dus elke week in te checken hoe sta ik ervoor en hoe kan ik verder werken naar mijn doel. Ga hier echt mee aan de slag.

4. Het pad van een ander bewandelen

Dit zie ik echt heel veel gebeuren, dat mensen teveel het pad van een andere ondernemer volgen. Ik zag het laatst weer voorbij komen bij één van mijn coachees. Ik vroeg haar hoe haar pakket tot stand was gekomen. En ze vertelde toen dat ze naar haar concurrenten had gekeken. Ze had gekeken naar hoe zij het hadden samengesteld en was daar op verder gaan borduren.

Maar dat is eigenlijk al het verkeerde uitgangspunt. Je wilt dat jouw pakket volledig gebasseerd is op jouw eigen normen en waarden, maar ook op jouw eigen prijzen. Als je altijd maar de prijzen hanteert omdat je concullega’s dat zo doen. Dan is het niet iets wat bij jou intern klopt en zal je sneller out of alignment zijn. Je gaat dan niet het product volledig kunnen verkopen.

Dit heb ik in het begin ook heel erg fout gedaan. Toen heb ik gekeken naar wat andere Pinterest markteers deden. Dat klopte natuurlijk totaal niet. sinds ik ben gaan kijken naar wat ik zelf wilde doen, klopt het. Nu komen mensen vanzelf binnen.

Als jij een coach bent en je wilt een coachingspakket samen gaan aanbieden. Kijk dan niet naar hoeveel sessies iemand anders aanbiedt of hoe vaak mensen elkaar spreken. Kijk naar wat je zelf het fijnst zal vinden. Ik merk dat ik het heel fijn vind om pakketten van 3 maanden aan te bieden, maar dat ik ook neig naar langere pakketten. Ik wil echt de diepte in gaan met mijn coachees. Dat ik echt de tijd heb om het bedrijf van mijn coachee volledig te leren kennen en daar volledig op in kan spelen. De lange termijn kunnen aanpakken. Ik merk dat de drie maanden daar wat te kort voor is.

De drie maanden klopt wel voor Pinterest marketing en daar ben ik begonnen met mijn pakketten, maar voor het business coachen wat ik nu doe, werken 6 maanden toch beter. Dus het volgende pakket wat ik ga aanbieden, is sowieso 6 maanden!

Je gaat dus echt kijken naar wat er klopt voor je eigen pakketten en producten. Je wilt dus niet je plan aanpassen op wat anderen doen.

5. Geen duidelijke value ladder

Zorg ervoor dat je weet welke stappen mensen binnen jouw bedrijf kunnen doorlopen en vooral ook hoe je klanten binnen jouw bedrijf kunnen doorgroeien. Deze sluit dus ook aan bij het niet zorgen voor je bestaande klanten. Wanneer jij iemand binnenhaalt met 1 product, dan is de kans dus groot dat ze – als ze tevreden zijn – willen investeren in meer. Kijk dus goed naar welke producten aansluiten bij hetgeen wat je nu aanbiedt.

Wat is de logische volgende stap?

Kijk dus echt naar je producten in de vorm van een value ladder. Begin met een instap product, dan een middelproducten en dan een eindproduct. Het is echt een ladder waar mensen verder op kunnen klimmen. Het hoeft niet uit te maken dat iemand niet onderaan je ladder begint, maar het laat zien dat er wel een logisch verloopt is binnen je bedrijf.

Het begint echt bij gratis weggevers waarin mensen kunnen instappen en daarna zijn er laagdrempelige manieren om met me te werken. Ik merk dat ik veel dingen naast elkaar doe en daarbij meer value ladders heb.

Ik heb voor mijn Pinterest business een goed uitgedachte value ladder en ik heb een value ladder voor mijn vrijheidscoachings bedrijf, die ik nog iets verder aan het uitbouwen ben. Er zit een plan achter en wanneer je dat plan hebt, dan kan je daar ook een plan op maken.

Doordat jouw bedrijfsstructuur beter is opgebouwd, kan je daar beter naar handelen en is het makkelijker om klanten binnen te halen.

6. Geen mailadressen verzamelen

Veel mensen vergeten toch om mailadressen te verzamelen. Dit is een punt waar ik zo lang mijn kop in het zand heb gestoken en niet geluisterd heb naar alle adviezen. Ik hoorde al jaren van alle Amerikaanse ondernemers dat je mailadressen moest verzamelen. Ik had toch altijd mijn twijfels bij emailmarketing en heb het daarom nooit gedaan.

Daar ben ik eigenlijk pas in 2020 echt mee begonnen en nu sla ik mijzelf voor de kop slaan dat ik hier niet eerder mee ben begonnen. Je hebt zoveel meer controle over je bedrijf wanneer je emailadressen hebt. Er zijn zoveel dingendingen in je bedrijf te automatiseren.

Net noemde ik bij de value ladder dat ik een gratis weggever heb. Wanneer iemand zich daar voor inschrijft, krijgen de daarna een aantal e-mails over dat onderwerp. Ze worden dan warm gemaakt voor het volgende product. Het zorgt ervoor dat mijn kleine producten opeens uit zichzelf verkoopt. Ik hoef daar niet actief voor bezig te zijn.

Het argument wat ik jarenlang heb gebruikt om dit niet te gaan doen, was dat ik wel persoonlijke mails wilde sturen. Ik kan je vertellen dat mijn mails nog steeds erg persoonlijk zijn en ik heel vaak in gesprek ben via de mail. Ondanks dat ik er hierdoor er nog steeds wel werk aan heb, werkt het wel fijner. Ik ben mijn tijd nu kwijt aan persoonlijk contact.

Waarom zou je emailadressen verzamelen?

Je zit op een aantal social media platforms. Jouw klanten volgen je op allerlei platforms, maar zodra er een platform offline gaat, ben jij je publiek kwijt. Dan kan jij je doelgroep opeens niet meer bereiken. Dan heb je zelf de controle en kan je altijd nog in contact komen.

Ook wanneer je op een moment geld nodig hebt, zou je een mail kunnen sturen naar je doelgroep met een aanbod en kan je daar gewoon verkopen uit halen. Je houdt hierdoor zelf veel meer controle.

Wanneer jij een gratis weggever maakt, ben je ook nog eens expert op een bepaald gebied. Het maakt je dus ook nog eens geloofwaardiger als ondernemer. Toen ik begon met mijn Pinterest weggevers, wist ik nog helemaal niet zoveel meer dan de gemiddelde Pinterest gebruiker. Maar ik wist wel dat ik meer ging weten. Ik ben begonnen met een gratis email cursus maken en tot op de dag van vandaag werkt die cursus heel goed.

Ik update de cursus elk jaar en de kwaliteit is enorm gegroeid. Het is ook echt te zien in de resultaten die de mensen hebben aan de hand van die gratis weggever. Het is zo leuk om te zien hoe mensen geholpen zijn bij een gratis cursus. Toen ik daarmee begon, was ik nog niet de expert die ik nu ben. Maar we hebben het ook over 3 jaar geleden, dus ondertussen zitten die uren er echt wel in. Het gaat er echt om dat je een stap verder bent dan de mensen die je wilt helpen.

Zorg dus dat je vandaag nog een gratis weggever maakt en je emailadressen gaat verzamelen.

7. Non stop nieuwe diensten verzinnen

Aan dit punt ben ik ook enorm schuldig. Elke keer als ik een product heb gemaakt, ben ik er daarna klaar mee en ga ik weer iets nieuws verzinnen. Dat is eigenlijk zonde.

Je kunt beter je tijd kwijt zijn aan je product nog beter in de markt zetten, dan elke keer iets nieuws neer te zetten. Ik heb echt een aantal producten in de markt gezet waar ik achteraf gezien nog veel meer van had kunnen maken.

Het is natuurlijk heel fijn om een heleboel producten te hebben waar je aan kan refereren, maar als je net begint als ondernemer, is het helemaal niet logisch dat jij 4 verschillende cursussen hebt. Dat werkt dan niet, jij wilt bekend komen te staan als expert op 1 onderwerp.

Toen ik begon met vrijheidscoaching heb ik één cursus gemaakt, de Leven als Nomade cursus. Die ga ik binnenkort herlanceren als de Leven vol Vrijheid cursus. Ik kwam er namelijk achter dat de naam de lading niet dekt. Daardoor verkocht ie niet zoals ik had gewild. Dus nu ben ik bezig met de updates en ga ik hem opnieuw lanceren. Dan weet ik zeker dat ie het dan veel beter gaat doen. Ook heb ik me nu nog veel beter neergezet als die expert over vrijheid. Tegenwoordig gaat me podcast er over, mijn stories op Instagram gaan erover.

Het is voor mij dus gunstiger om deze cursus een paar keer per jaar te lanceren, dan om elke maand een nieuwe cursus te maken. Neemt niet weg dat ik wel meerdere cursussen zal gaan maken, want dat zit nou eenmaal in me. Ik heb een cursus over Digital Detox of over Pinterest. Het gaat erom dat ik niet elke maand iets nieuws ga lanceren, dat is dodelijk vermoeiend. Blijf je dus focussen op één product.

8. Geen inzicht in de statistieken

Mensen hebben vaak geen inzicht in hun statistieken. Veel mesnen doen maar wat en weten niet wat werkt.

Ik zie dat vooral bij Pinterest, omdat ik daar veel ondernemers over spreek.

Zorg dat hetgeen wat het doet, dat je daar meer van maakt. Als je een bepaalde pin hebt over een onderwerp, ga dan meer pins maken over dat onderwerp. Ga nog beter ranken op dat zoekwoord. Het werkt ook voor cursussen. Als jij een cursus hebt die het goed doet, ga die cursus dan vaker lanceren.

Ik gebruik het ook met de podcast. Als ik zie dat een bepaald podcast onderwerp het goed doet, dan ga ik daar meer podcasts over opnemen. Dat zeg ik nu wel, maar ik neem nu een podcast op over ondernemen en ik weet dat dat het minst geluisterde onderwerp is van mijn podcast. Maar het is ook een onderwerp waar ik zoveel vanaf weet en waar ik meer van wil delen.

Soms moet je gewoon aan de slag met dingen die je niet het leukste vind en statistieken is daar waarschijnlijk een van, maar je kan er echt je voordeel mee doen. Zorg dat je meer gaat doen van wat werkt en dat wat het niet goed doet, gaat optimaliseren. Wanneer je dat doet, valt er alleen maar winst te behalen.