28. Hoe krijg je een werkweek van 20 uur?

13 jan 2021 | Ondernemen

Hoe werk je als je een werkweek hebt van 20 uur?

Deze aflevering gaat over hoe het mogelijk is dat ik een succesvol bedrijf heb, maar ik heel bewust nog maar een werkweek heb van 20 uur. Ik neem je mee in mijn ervaring en geef tips hoe je een kortere werkweek kan krijgen.

Ik werk 20 uur in de week en dat is standaard, elke week. Het is eerder regel dan uitzonder.

De standaard is dat je 40 uur in de week werkt. Daar word ik niet gelukkig van.

Een coachee van mij benoemde dat ze het zo inspirerend vond en dat was nog meer reden om daar deze week een podcast over op te nemen

Waar komt mijn drive om minder te werken vandaan?

Al zo lang als ik bewust leef, heb ik niet mee kunnen gaan met de normale norm van 40 uur in de week werken of onderwijs. Als ik terugdenk aan mijn middelbare school periode, denk ik vooral aan de keren dat ik tegen mijn ouders zei dat ik het eerste uur vrij had, zodat ik langer kon slapen. Ik bleef liever langer op school, dan ik op tijd op school was volgens de regels.

Zo lang als ik mij kan herinneren, heb ik last van vermoeidheid. Mijn hele school periode is anders verlopen, maar ook mijn studie. Ik kreeg in 2006 de stempel chronisch vermoeidheidsyndroom. Hierdoor heb ik de afgelopen jaren elke dag bewust moeten nadenken over mijn energie niveau. Mijn hele studietraject is aangepast en ik heb alles op mijn eigen energieniveau kunnen doen.

“Wij leven op een manier die ooit bedacht is door de maatschappij.”

De manier die bedacht is door de maatschappij, hoeft voor jou helemaal niet de juiste manier te zijn.

Weet jij of die manier voor jou wel de beste manier is?

“Mijn lichaam heeft me altijd signalen gegeven dat dit niet mijn manier was.”

Wat is jouw manier van werken?

Ik vroeg het net al, wat is voor jou de beste manier van werken? Ben jij heel bewust voltijd gaan werken of werk je deeltijd? Bij een werkgever kunnen die uren worden aangevuld met een ander, maar bij ondernemers is het niet zo vanzelfsprekend dat je minder werkt. Misschien is het daarom dat mensen mij inspirerend vinden omdat ik bewust minder werk.

Part time werken begint nu de norm te worden, maar dat is niet altijd zo geweest. Heb jij een baan genomen omdat die zo werd aangeboden of omdat jij een bepaald aantal uren wilde werken?

Ik heb nooit een vaste baan gehad, dus heb nooit écht de standaard 40 uur per week gewerkt, behalve wanneer ik festivals organiseerde. Dan werkte ik al gauw 60 uur per week. Wanneer ik daar zulke extreme weken werkte, moest ik daar weken en soms maanden van bijkomen.

Hoe vind je jouw manier van werken?

Ga experimenteren met hoeveel je wilt werken.

Werkt 8 uur goed? Of is 6 of 4 uur fijner?

Kijk naar wat jouw ritme is, wanneer presteer jij het beste?

Ben jij een ochtend of een avond mens?

Kijk naar de adviezen die jij je vrienden geeft.

Bij onze vrienden of familie weten we altijd precies welke adviezen moeten geven. Als iemand op sterven ligt of er iets is met je gezondheid, kan je prima pas op de plaats maken, maar niet wanneer je lichaam signalen heeft. Terwijl wanneer je beste vriendin je deze signalen verteld, dan weet je prima wat te doen. Luister dus echt naar de adviezen die je je vrienden geeft en pas deze zelf ook toe.

“Ik werk anders dan de gemiddelde Nederlander.”

Hoe vul ik mijn werkweek van 20 uur in?

Om mijn werkweek zo goed mogelijk in te plannen, ben ik gaan nadenken over verschillende aspecten. Ik ben bewust gaan kijken naar wat mijn manier van werken is, hoe ik dus mijn dagen zo goed mogelijk kan delen. En ik ben gaan kijken naar hoe ik zo veel mogelijk uit mijn tijd kan halen.

Mijn manier van werken

Ik werk het beste in de ochtend. Daarom plan ik al mijn coaching gesprekken het liefste in de ochtend. Dan kan ik iemand het beste van dienst zijn omdat ik nog vol energie bent.

Er zijn taken waarvan ik weet dat ik die later op de dag kan doen, zoals het maken van shownotes of blogartikelen schrijven. Deze taken kosten me minder energie en plan ik daarom altijd in aan het einde van mijn werkdag.

Mijn tijd beter indelen

Ik kijk op twee manieren naar tijd, door te kijken hoe je productiever kan zijn en hoe je meer tijd kan krijgen door dingen te elimineren. Hier heb ik het al eerder over gehad in aflevering 11.

Tijd elimineren

In aflevering 11 vertel ik hoe je door bijvoorbeeld minder tijd te besteden aan Netflix, je meer tijd kan vrijmaken voor de dingen die er echt toe doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik geen tv kijk, want eerlijk, ik zit ook bijna elke avond op de bank tv te kijken. Ik kies er wel heel bewust voor om af en toe een avond geen tv te kijken.

Productiever zijn

Tijdens mijn middelbare school periode had ik echt een deadline nodig om taken af te ronden. Herken je dat ook van jezelf?

Afhankelijk van de taak ben je soms gemotiveerd om een taak af te ronden. Als je iets wilt doen, dan zal je er tijd voor maken en heb je misschien geen deadline nodig. Wanneer je iets eigenlijk niet wilt doen, ben je afhankelijk van een deadline. Wat kan jij doen om je eigen deadline te creëren?

Wanneer je een deadline hebt, kan jij opeens veel sneller werken.

Opdracht

Om hier een voorbeeld van te geven, wil ik je een opdracht geven die ook in de Leven als Nomade cursus zit.

Halveer je dag.

Pak precies dezelfde takenlijst als je op een volwaardige dag zou hebben.

Hierbij ga ik er vanuit dat je geen vaste afspraken hebt staan, ik denk dat je namelijk je werkzaamheden in een halve dag kunt doen.

Werken met de pomodoro techniek

Je gaat een timer zetten voor 25 minuten en in deze 25 minuten ga je full focus werken aan je taak. In deze tijd ga je geen mailtjes openen of je telefoon checken, alle focus gaat naar de taak die op je to do lijst staat. Na 25 minuten gaat je alarm en dan hou je 5 minuten pauze. Ongeacht waar je mee bezig bent. Het idee is dat je dan even je hersenen rust geeft. Je komt vaak in die rustige momenten tot de beste ideeën. Na die 5 minuten ga je weer een blok van 25 minuten werken. Daarna neem je 10 minuten pauze.

De reden waarom dit werkt, is doordat je werkt met een heldere taak. Wanneer je taak is afgerond, stop je de timer en kan je even de pauze houden. Of je kiest ervoor om alvast verder te gaan met de volgende taak.

Zorg voor minder afleiding van je telefoon

Een reden waarom dit voor mij goed werkt, is omdat ik hierdoor echt niet met mijn telefoon bezig mag zijn. Als je dat een interessant onderwerp vind, luister ook even naar aflevering 23 als je meer wilt weten over een digital detox.

Ik leg ook mijn telefoon echt weg tijdens werk momenten. Als mijn telefoon in mijn ooghoek ligt, zal ik er onbewust door worden afgeleid. Alle meldingen staan uit op mijn telefoon, ik zorg echt dat het geen afleiding kan zijn, maar dat ik zelf mijn telefoon moet pakken om iets te checken.

Zorg voor heldere verwachtingen

Wanneer je met mij gaat werken, dan weet je dat ik eigenlijk niet telefonisch bereikbaar ben. Ik zal waarschijnlijk mijn telefoonnummer geven voor als er echt iets aan de hand is, maar de telefoon is niet onze standaard manier van communiceren. Ik vertel altijd meteen dat ik 2 keer in de week mijn email check, op dinsdagen en donderdagen en als mensen mij met spoed willen bereiken, dat ze dat via Instagram doen.

Door duidelijk mijn manier van communiceren te vertellen, weten mensen precies wat ze van me kunnen verwachten en is dat meteen helder.

Kleine taakjes bundelen

Wat voor mij ook veel heeft veranderd, is dat ik alle kleine taken ben gaan bundelen. Ik noem dit een buffer blok. In mijn buffer blok staan alle kleine taakjes zoals het wijzigen van profiel foto’s, e-mailtjes sturen of afspraken inplannen. Alle taken die door je hoofd blijven spoken als je ze niet doet, die noteer ik op één lijst en doe ik in mijn buffer blok wat ik één a twee keer in de week inplan.

Prioriteiten stellen

Iets wat je echt moet doen als je maar 4 uur per dag zou willen werken, is het stellen van prioriteiten. Je moet precies weten waar je aan gaat werken en wanneer je daar aan gaat werken.

Op dit moment heb ik maar 3 grote doelen in mijn leven. Alles wat ik doe in de week, hangt aan die doelen. Ik vorm mijn grote doelen om tot kwartaal doelen en vervolgens vorm ik dat om tot maand doelen.

Wat je ook prioriteit wilt maken, is je vrije tijd. Ik plan altijd heel bewust mijn vrije tijd in, in mijn geval zijn dit de wandeltochten die ik inplan. Er staat standaard in mijn agenda in de middag dat ik ga wandelen. Wanneer ik dat niet doe, dan blijf ik achter mijn laptop zitten. Ik heb vaste momenten waarop ik afspraken kan maken met mensen om te wandelen, daardoor zit er toch nog een kleine routine in mijn planning.

Conclusie

Als je minder wilt gaan werken, moet je de volgende vragen beantwoorden.

  • Wat is jouw manier van werken?
  • Wanneer werk jij op zijn best?
  • Wat heeft er bij jou prioriteit?

En doe echt de opdracht om je werkdag te halveren. Dit zal je laten zien dat je echt minder tijd hoeft te besteden aan jouw to do lijst.