20. Ziek zijn op reis

18 nov 2020 | Vrijheid

Ziek zijn op reis

In deze aflevering vertel ik over het horror scenario wat je kan overkomen wanneer je locatie onafhankelijk reist; ziek worden. Ik neem je mij in mijn ervaringen en welke lessen ik hieruit heb geleerd. Welke voorbereidingen kun je treffen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken wanneer je ziek wordt.

Deze podcast aflevering gaat over ziek zijn op reis. Ik deel mijn eigen verhaal van ziek worden tijdens het reizen en welke lessen ik hieruit heb geleerd. Welke voorbereidingen kun je treffen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken wanneer je ziek wordt.

“Ik moest halverwege de trap rusten omdat het niet lukte”

Zonder inhaler in Kroatië

Een jaar geleden was ik twee weken in Kroatië, maar hoe langer ik daar was hoe meer problemen ik kreeg met mijn ademhaling. Ik was die periode dus op reis gegaan zonder de inhaler voor acute aanvallen en dat is gezien mijn astma dus best wel shocking. Ondanks de kortademigheid deed ik ontzettend veel leuke dingen en was ik veel op pad. Het nadeel was alleen dat ons hostel op de 6e verdieping zat. Dus iedere dag moest ik meerdere keren per dag de trap op, wat steeds slechter ging en ervoor zorgde dat ik halverwege even moest rusten. Mijn reisvriendin had gelukkig wel de juiste medicatie bij zich, gezien zij ook astma heeft, dus ik kon het een beetje onderdrukken. Maar ik schrok er wel van hoe slecht het ging. Iedereen zou weer verder gaan reizen zijn eigen kant op en ik besloot om via Nederland naar Malaga te vliegen.

“Ik had een busreis op de planning van 30 uur, met twee zware tassen en eigenlijk geen adem”

Naar de huisarts in Nederland

Met het regelen ging er van alles mis, mijn creditcard werd geblokkeerd en zo eindigde ik dus in een nachtbus naar München om vanuit daar door te gaan naar Nederland. Dit resulteerde in een intense busreis van 30 uur met twee zware tassen en eigenlijk geen adem. Ik zou eigenlijk vliegen naar Nederland vanaf München en dan met een overstap doorvliegen naar Malaga. Maar door de blokkade van mijn creditcard ging dat dus niet en had ik de busreis geboekt. Die kwam alleen twee dagen eerder aan dan de vlucht naar Malaga waardoor ik tijd had om naar de huisarts te gaan. Die constateerde dat ik bronchitis had maar dit was op te lossen met een kuur en mijn astma medicijnen. En zo ging ik dus met het vliegtuig naar Malaga.

“Naast de bronchitis had ik nu dus ook een voedselvergiftiging te pakken”

In Malaga

Pas na een week begon ik me weer iets beter te voelen en ben ik op pad gegaan. Het was een hele mooie dag en ik voelde me nog niet zo slecht. We zijn ergens gaan eten en ik bestelde iets kleins, friet met ei. Blijkbaar een typisch Spaans, maar een veilige keuze dacht ik. Met de terugreis voelde ik me steeds beroerder, ik werd misselijk en duizelig. Na een helse nacht boven de wc was ik misselijk, moe en zwak. Ik besloot toch maar naar de gemeenschappelijke ruimte te gaan om daar te gaan liggen met mijn laptop. Mijn avondeten van de dag ervoor was in de koelkast bewaard en mijn reisvrienden gingen wat te eten voor mij halen als ontbijt. Super lief dat er zo voor mij werd gezorgd, want ik had dus een voedselvergiftiging erbij.

“Ik kon op dat moment nog nauwelijks op mijn benen staan, ik was zo moe”

Weer naar de dokter

Ik werd weer kortademiger en na 1,5 week besloot ik dat ik toch weer naar een arts moest. Een van mijn reisvrienden ging mee naar de dokter. Na 1,5 uur in een rij wachten kwamen we erachter dat ze daar geen Engels spraken, mijn vriend was Duits en beide spraken we geen Spaans. Door middel van Google Translate hebben we mij toch kunnen registreren, maar na 2 uur in de rij was ik te moe om nog op mijn benen te staan. Aan het eind van de middag werd ik opgeroepen en had ik gelukkig een arts die beter Engels sprak. Met Google Translate en mijn medicijnen bij de hand konden we dus beter uitleggen wat er aan de hand was. Ik bleek beter genoeg te zijn om over twee dagen naar Gran-Canaria te vliegen. De dosis van mijn medicijnen mocht ik opschroeven zodat ik weer adem kreeg. Gelukkig had ik de oplossing dus al bij me maar het was zo intens om daar te zitten en niet te begrijpen wat er gebeurde. Ik heb dus niet in een ziekenhuis gelegen maar ik ben zo ziek, zwak en misselijk geweest. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik een paar van mijn geleerde lessen hieruit met jullie wil delen.

1.   Neem altijd een actueel uittreksel mee van je medicijnen en maak foto’s van de doosjes.

Ik had mijn uittreksel dus wel bij maar niet geactualiseerd. De kuur die ik had gekregen stond er namelijk niet op en het doosje waar de tabletten in zaten had ik al weggegooid. Je telefoon heb je altijd bij je en zo kun je in ieder geval de juist informatie geven aan de arts.

2.   Zorg ervoor dat je aanvullend verzekerd bent voor ziek worden op reis.

Vaak kost dit helemaal niet veel en zit het al in je reisverzekering maar zoek dit even uit. Je wilt namelijk niet de angst hebben voor de kosten die jouw doktersbezoek met zich meebrengt en zeker niet hierom niet naar een arts gaan. Ik heb tot op de dag van vandaag geen nota gezien van de arts in Spanje en ik weet dat ik hiervoor niet hoef te betalen.

3.   Neem altijd genoeg pijnstillers mee.

Je wilt niet nog moeten uitzoeken waar je pijnstillers kan kopen als je last hebt van migraine of een zonnesteek. Zorg naast ibuprofen en paracetamol ook voor bijvoorbeeld neusspray of pilletjes voor de jeuk als je hier vaak last van hebt. Tijdens mijn eerste reis naar Valencia had ik een infectie in mijn sinussen, ik wilde een neusspray zodat ik kon gaan vliegen. Ik weet niet wat ik uiteindelijk heb gekregen maar laten we zeggen dat ik heerlijk heb gezeten in het vliegtuig en een pijnstilling met wat extra’s heb gekregen.

4.   Neem iemand mee naar je doktersbezoek

Ik vond het heel fijn dat er iemand was die mee wilde naar de dokter. Zeker omdat het in een andere taal is, is het lastig om te onthouden wat er gezegd wordt en om te vertalen. Maar vooral ook dat er iemand er voor jou is. Vraag het dus bij het hostel of aan iemand om je heen.

5.   Download de taal van het land waar je heen reist in Google Translate

Google translate heeft ervoor gezorgd dat ik duidelijk kon maken waar ik last van had. Ik had van te voren al Spaans gedownload en ik had er niet aan moeten denken om dit nog te moeten doen in het hostel. In Europa heb je meestal gewoon je databundel maar buiten Europa kan dit nogal eens lastig zijn. Er is nou eenmaal niet overal goede wifi dus zorg ervoor dat je dit van te voren hebt geregeld.

Conclusie

Natuurlijk hopen we allemaal dat we niet ziek worden op reis, maar met een nomadische levensstijl is die kans er nu eenmaal. Je kan niet altijd gezond zijn denk ik, al is dat misschien een mindset overtuiging waar ik aan moet werken. En ben ik daarom ook vaker ziek dat me lief is. Dus neem dat ook vooral nog mee als tip! Met al deze tips ben je hopelijk wat meer voorbereid mocht je toch ziek worden op reis. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, laat deze dus vooral weten via Instagram of Facebook.