19. De 5 meest gemaakte fouten op Pinterest

11 nov 2020 | Overig, Pinterest

De 5 meest gemaakte fouten op Pinterest

Deze podcast aflevering gaat over Pinterest. In deze aflevering deel ik de 5 meest gemaakte fouten op dit platform. Wat moet je niet, maar vooral wel doen voor een succesvol Pinterest profiel?

Al lange tijd heb ik me verdiept in de wereld van Pinterest. Ik ben één van de Pinterest experts van Nederland. Afgelopen maand heb ik besloten om dit gedeelte van mijn business te stoppen. Van te voren was ik van plan om als onderdeel van mijn podcast ook Pinterest afleveringen te gaan maken, dat heb ik uiteindelijk maar 1 keer gedaan. Namelijk de aflevering over hoe ik ben begonnen met Pinterest. Ik merkte dat ik geen intentie had om een aflevering op te nemen, dus de categorie gaat verdwijnen. Ik ga stoppen met Pinterest marketing.

De maand november stort ik me nog volledig op Pinterest marketing. In deze maand zijn er nog coachingstrajecten te boeken, daarna is het afgelopen. Nog één maand geef ik alles om iedereen te helpen met zijn of haar Pinterest Marketing. Dat doe ik met gratis webinars en in deze aflevering.

Pinterest is een visuele zoekmachine.

1. Veel mensen denken dat het een sociaal medium is.


Dat is niet zo; Pinterest is een visuele zoekmachine. Als je op zoek bent naar plaatjes dan moet je op Pinterest zijn. Het is de derde zoekmachine van de wereld. Op 1 staat Google: een tekstuele zoekmachine. Op 2 staat Youtube daar kun je filmpjes vinden en Pinterest staat dus op de derde plek.
Je gaat hier geen mensen volgen om de persoon. Om een voorbeeld te noemen; mijn beste vriendin zit ook op Pinterest, zij is vooral geïnteresseerd in huisinrichting. Ik heb daar niets mee, want ik heb niet eens een huis. Ik volg haar dus op bepaalde borden die ik wel interessant vind, maar ik volg haar niet als persoon.
Het gaat op Pinterest niet om de interactie; het gaat niet om de likes.
De content die je plaatst blijft ook bewaard in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram. Hier blijft bepaalde content 24 uur zichtbaar en verdwijnt daarna in het algoritme. Het is niet helemaal weg, maar het blijft niet zichtbaar. Op Pinterest is dit dus wel het geval. Het gaat hier ook meer om vindbaarheid. Het is een hele goede marketingtool, omdat je via een goede pin veel bezoekers kunt trekken. Je moet vooral denken in zoektermen en waar je op gevonden wil worden.

Pinterest wilt weten waar de pin vandaan komt en zal hem voorrang geven.

2. Mensen claimen hun website niet.


Je moet je website claimen, omdat je dan Pinterest een signaal geeft dat jij kwalitatieve content plaatst. Vroeger werd er veel geplaatst waarbij Pinterest niet wist wat de originele bron was, dit leverde problemen op rondom auteursrechten.
Je voegt een stukje code toe aan je eigen website, zodat Pinterest kan zien dat jij de eigenaar bent van die website. Het grote voordeel is dat ze weten waar de pin vandaan komt en het daarom voorrang zullen geven op pins die niet te herleiden zijn. Het klinkt heel technisch en daarom laten mensen het vaak zitten, maar het is echt een wereld van verschil als je het wel doet. Bezoekersaantallen schieten vaak omhoog na het claimen van je website dus het is echt de moeite waard.
Het hoeft niet moeilijk te zijn, je kunt verschillende plugins installeren. Google maar eens naar “website claimen” met jouw platform en dan vind je de oplossing.
Je website is goed geclaimd als er op jouw profiel naast jouw url een wereldbolletje staat.

Door de statistieken te volgen kun je een strategie bepalen.

3. Mensen maken geen zakelijk account aan.


De meerwaarde van een zakelijk account is dat je statistieken kunt inzien en dat je advertentiemogelijkheden hebt.
Als je net start met Pinterest raad ik je af om meteen te beginnen met advertenties, want hierdoor gaat je organisch bereik omlaag.
Het interessante zit vooral in de statistieken, want daar kun je je strategie mee bepalen. Vanuit de statistieken kun je zien welke pins populair zijn. Op basis daarvan kun jij soortgelijke pins maken.

Pinterest vindt het fijn als je veel aanwezig bent.

4. Onregelmatig pinnen


Pinterest vindt het fijn als jij regelmatig op hun platform bent, maar dat kan ook door gebruik te maken van een inplantool. Ze hebben er zelf één, maar ze werken bijvoorbeeld ook samen met Tailwind.
Vroeger ging ik even op de app een paar leuke pins pinnen en daarna deed ik dat soms een maand niet. Pinterest vindt het fijn als je veel aanwezig bent, zodat ze zien dat jij het belangrijk vindt. Mensen die net beginnen met dit platform in te zetten als marketingtool zijn geneigd om één pin meteen 10 keer gaan pinnen op hun profiel. Dat moet je dus niet doen; je account wordt er rommelig van en Pinterest zou jou kunnen zien als spamaccount. Dat heeft een negatief effect op jouw profiel.
Pin dus met een plan, doe dit regelmatig en eventueel met een inplanningstool.

Maak een plan dat behapbaar is voor jezelf.

5. Pinnen zonder plan


Wat is je doel met het gebruiken van Pinterest? Wil je meer verkeer op je website? Wil je beter vindbaar zijn? Bedenk ook goed voor wie je pint. Wie is jouw ideale klant en welke problemen kun je voor hen oplossen?
Waarom wil jij dat mensen naar jouw site komen? Wil je iets verkopen of heb je een ander doel?
Neem al deze dingen mee bij het maken van jouw plan.
Bedenk ook hoeveel je wil gaan pinnen. Maak een plan dat behapbaar is voor jezelf.
Aangezien Pinterest een zoekmachine is moet je goed bedenken op welke zoektermen jij gevonden wil worden.

Verschillende accounts


Voorheen had ik meerdere niches op Pinterest. Ik verdiende geld met verschillende online producten, maar ik pinde ook veel over Pinterestmarketing, bloggen, affiliate marketing en reizen. Mijn account was zo divers dat hij niet goed vindbaar was.
Vervolgens heb ik drie verschillende accounts aangemaakt:

  • Veerlez; hier verdien ik geld mee.
  • Fearless Adventure; mijn Engelstalige blog over reizen waar ik nog een passief inkomen uithaal.
  • Geld verdienen met pinnen; dit account gaat over mijn online business en alles wat met Pinterest te maken heeft.

Sinds ik dit onderscheid heb gemaakt werkt het veel beter en worden alle drie de accounts beter gevonden.

Ik heb per account een andere website geclaimd, want je kunt maar één website claimen per account. Het is allemaal beter afgebakend en dit brengt je echt verder met je Pinterest profiel. Mocht je moeite hebben met het bedenken van wat je moet pinnen, bekijk dan of je het kunt opsplitsen in meerdere accounts.

Kijk ook goed in welke taal je gaat pinnen. Als je doelgroep de Nederlandse markt is, pin dan ook in Nederlands, want dit spreekt hen meer aan.

Samenvattend:
1) Pinterest is een zoekmachine, geen sociaal medium
2) Mensen claimen hun website niet
3) Men neemt geen zakelijk account
4) Mensen pinnen onregelmatig
5) Pinnen zonder plan

Mocht jij een plan willen gaan maken, neem een kijkje op mijn site Geld verdienen met Pinnen of meld je aan voor mijn webinar Beginnen met Pinnen.

Deel dit vooral als je meer mensen kennis wilt laten maken met Pinterest, want het is echt booming! Het gaat nog veel meer groeien in Nederland, dus het is het moment om in te stappen in de Pinterest marketing.