14. 7 manieren om minder uitstelgedrag te vertonen

7 okt 2020 | Ondernemen

7 manieren om minder uitstelgedrag te vertonen

Het uitstellen van belangrijke taken is iets wat we veel te makkelijk en snel doen. Het is vaak een gewoonte geworden. In deze aflevering geef ik je 7 tips om van je uitstelgedrag af te komen.

Luister de aflevering

  1. Minder afleiding
  2. Beloning voor afmaken bedenken
  3. Neem pauzes
  4. Ken je eigen kronkels
  5. Vraag om hulp wanneer nodig
  6. Stel consequenties wanneer je iets niet af maakt
  7. Deel je deadlines

1. Minder afleiding

Zorg dat je de telefoon niet bij je hebt liggen, laat hem af en toe ergens liggen. Het is slim om ervoor te zorgen dat he minder impulsen hebt om je telefoon te pakken. Door hem weg te leggen, zal je dat minder hebben.
Sinds ik mijn telefoon ‘s avonds niet meer gebruik, heb ik meer rust in mijn hoofd en is het makkelijk om aan grotere taken te beginnen.

Minder afleiding hoeft niet alleen over je telefoon te gaan, het kan ook over een opgeruimde werkplek gaan. Veel tabbladen open hebben staan kan ook een trigger zijn. Je kan ook sneller afgeleid zijn wanneer je je mailbox open hebt staan en elke keer meldingen ziet binnen komen.

2. Bedenk een beloning voor als je een taak af hebt.

Dit kan in de vorm van snoepjes, zoals ik het deed toen ik nog op school zat. Tegenwoordig kan het ook met andere activiteiten. Door bijvoorbeeld te gaan suppen of mijn nichtjes te gaan zien. Bedenk waar jij vrolijk van kan worden en je dus extra motiveert om aan de slag te gaan.

Door pauzes te nemen ben je veel helderder en krijg je dingen veel sneller gedaan.

3. Neem pauzes

Dit is een punt waar ik als thuiswerker erg last van heb, maar wat ik ook herken van toen ik nog als freelancer in de festivalwereld werkte. Het gebeurde zo vaak dat wij op kantoordagen de hele dag doorwerkte en de lunch gewoon achter de laptop aten.

Ik merkte dat ik toen de frisse lucht echt nodig had en ik op een gegeven moment bewust geen eten mee nam, zodat ik voor de lunch standaard naar buiten moest om een lunch te kopen. Zoek naar een oplossing hoe je kan afdwingen dat je echt even pauze neemt om je hersens wat rust te geven.

Door pauzes te nemen ben je veel helderder en krijg je dingen veel sneller gedaan.

4. Ken je eigen kronkels

Eigenlijk gaat die al op meerdere punten in, maar ken je eigen kronkels gaat er voornamelijk om dat je van jezelf weet hoe je het beste werkt. Kijk bijvoorbeeld naar hoe jij je werkdag het beste in kan delen. Ik werk bijvoorbeeld het beste in de ochtend, dus mijn zwaarste taken plan ik in de ochtend in. Als ik werk ontwijk, dan kies ik kleinere taakjes om eerder te doen. Ik check mijn mail of stuur even een berichtje. Dan ga ik de grote taken voor mijzelf uitduwen.

Doordat ik dat weet van mijzelf, signaleer ik dat sneller en kan ik er ook naar handelen. Dan zeg ik tegen mijzelf ‘Veerle, wat je nu doet is afleiding zoeken, begin nu maar gewoon.’ Hoe vaak is het ook wel niet dat wanneer je gewoon begint, het ook zo gedaan is. Soms moet je gewoon beginnen.

Weet van jezelf wat je nodig hebt om gewoon te beginnen met een belangrijke taak.

Kijk ook naar hoe jouw to do list eruit ziet. Als de lijst te groot is, dan je niet aan de slag. Ik hou mijn to do list heel kort, ik zet maar 3 dingen op lijst en zodra het er 4 zijn, dan begin ik niet. Ik ga dan mijn uitstelgedrag vertonen. Ik weet dan dat ik dat niet moet doen en kan me focussen op de drie punten. Kijk echt naar welke punten het belangrijkst zijn.

5. Vraag om hulp

Dit is een punt wat we best lastig vinden, het om hulp vragen. Als we een taak voor ons uit blijven stellen, is het vaak dat de taak te groot is, maar soms is het ook omdat we de kennis niet zelf in huis hebben. Dan is de oplossing om zelf de kennis te vergaren of je gaat iemand vragen om hulp die de kennis wel heeft.

Het hangt er dan vanaf hoeveel tijd en geld je hebt om dit op te lossen. Als je geld hebt, kan je iemand inhuren. Wanneer je geen geld en wel tijd hebt, dan kan je het zelf oplossen door de kennis te vergaren.

6. Verbind consequenties

Het is echt belangrijk om consequenties te hangen aan het niet afmaken van een taak. Dat kan zijn door een strakke deadline te nemen of door echt iets te verbieden. Het kan zijn dat je een avond geen tv mag kijken, geen dans uurtje of afspreken met vrienden. Kies een consequentie die wel echt helpt.

Als de consequentie is dat je geen was mag draaien en dat is iets wat je anders ook uitstelt, dan helpt het natuurlijk niet.

Deze tip werkt ook niet voor altijd, maar het kan echt een krachtige zijn om je weer in beweging te krijgen.

Het is fijn om een groepje cheerleaders te hebben en meteen een stok achter de deur

7. Deel je deadlines

Dit is in mijn ogen de belangrijkste van de reeks. Maak jouw omgeving onderdeel van jouw deadlines, zorg dat anderen je accountable kunnen houden. Wanneer iemand van jouw plannen afweet, dan kan iemand je er ook naar vragen. Het is een grotere stok achter de deur, dan wanneer niemand er vanaf weet.

Ik heb zelf een mastermind groepje op maandag en woensdag. Sinds ik met hen mijn weekdoelen ben gaan bespreken, ben ik zoveel effectiever gaan werken. Kijk dus of je een eigen groepje kan vormen met gelijkgestemden met wie je kan sparren. Het is fijn om een groepje cheerleaders te hebben en meteen een stok achter de deur.

Soms heb je gewoon een trap onder je kont nodig. Wanneer jij dat op deze manier kan regelen, dan is dat natuurlijk goud waard.

Blijf kritisch

Soms blijven taken op je to do list staan omdat je niet helder hebt waarom ze op je lijstje staan. Wanneer dat het geval is, dan moet je je echt afvragen of je dit wel moet doen. Wat voegt het daadwerkelijk toe? Vergaat de business als je de taak niet doet? Als dat niet het geval is, zou je de taak ook kunnen schrappen. Wanneer je kritischer gaat kijken naar wat je op je to do list zet, dan kan zal je zien dat je echt productiever gaat werken.

Welke manier werkt voor jou het beste om van je uitstelgedrag af te komen?